Buitengewoon onderwijs

Onderwijsaanbod

Kleuterschool

Kleuterklassen type 9 en type 3

Type 3 kleuteronderwijs voor normaal begaafde kinderen met een emotionele of gedragsstoornis: kleuters met een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, een gedragsstoornis in enge zin ‘conduct disorder’, een angststoornis, een stemmingsstoornis of een hechtingsstoornis komen in aanmerking.

Type 9 kleuteronderwijs richt zich tot kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS). De focus ligt op sociale vorming, communicatie, zelfredzaamheid, welbevinden, voorspelbaarheid, schoolse vaardigheden en werkhouding.

Lagere school

Basisaanbod

Type 1 en 8 werden vanaf 1 september 2015 vervangen door dit nieuwe type. Via onderwijs op maat van elk kind proberen we leerachterstand zo veel mogelijk weg te werken. De leerinhoud wordt aangepast aan de specifieke noden van de leerling.

 

We evalueren je kind permanent zodat we na twee schooljaren een duidelijk beeld hebben van waar je kind het best op zijn plaats zit: in het gewone basisonderwijs of buitengewoon onderwijs.

 

Het multidisciplinair team (klasleerkracht, orthopedagoge, verpleegkundige, kinésiste, logopediste, bijzondere leermeesters) werkt nauw samen met ouders en externe diensten om de ontwikkeling van de leerling zo optimaal te laten verlopen.

 

Type 3

Type 3-onderwijs is onderwijs voor normaal begaafde kinderen met een emotionele of gedragsstoornis: leerlingen met een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, een gedragsstoornis in enge zin ‘conduct disorder’, een angststoornis, een stemmingsstoornis of een hechtingsstoornis komen in aanmerking.

 

Het versterken van de sociaal-emotionele vaardigheden, werken aan een positief zelfbeeld, focussen op talenten, bijbrengen van waarden en normen, leren functioneren in groep en integratie in de maatschappij, vormen de belangrijkste ingrediënten van het onderwijsaanbod.

 

Bij type 3-onderwijs is er oog voor een veilige leeromgeving: extra structuur, duidelijke communicatie, regels en grenzen. Het begeleidende team heeft sterke expertise op het vlak van crisisopvang en het werken aan herstel.

 

Het aanbod van de leerstof sluit aan bij de cognitieve mogelijkheden van de leerling. We werken verder op het reeds behaalde niveau, rekening houdend met ieders tempo. Kleine klasgroepen van maximum 7 leerlingen maken een individuele aanpak mogelijk.

 

Het multidisciplinair team (klasleerkracht, orthopedagoge, verpleegkundige, kinésiste, logopediste, bijzondere leermeesters) werkt nauw samen met ouders en externe diensten om de ontwikkeling van de leerling zo optimaal te laten verlopen.

Type 9

Buitengewoon onderwijs type 9 richt zich tot kinderen met een autismespectrumstoornis. De focus ligt op sociale vorming, communicatie, zelfredzaamheid, welbevinden, voorspelbaarheid, schoolse vaardigheden en werkhouding.

 

Concreet vertaalt dit zich in een kleine klasgroep met een individuele aanpak, lessen afgestemd op de mogelijkheden en het tempo van de leerling, prikkelarme werkruimten, dag- en weekschema’s, duidelijke regels en afspraken en concrete communicatie.

 

Het multidisciplinair team (klasleerkracht, orthopedagoge, verpleegkundige, kinésiste, logopediste, bijzondere leermeesters) werkt nauw samen met ouders en externe diensten om de ontwikkeling van de leerling zo optimaal te laten verlopen.

 

Leersteuncentrum

Leersteuncentrum CO biedt leersteun in het gewoon onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en hun schoolteam. Leersteuncentrum CO doet dit in samenwerking met scholen buitengewoon onderwijs, scholen gewoon onderwijs, CLB’s, pedagogische begeleidingsdiensten (PBD), ouders en andere betrokken partners. CO staat voor co-creatie, compagnon en Centrum Oost.

Onze kernwaarden, ook te zien in ons logo, zijn: 

 · samen

 · partnerschap

 · ondersteuning

 · verbinding 

 · betrouwbaar

 · groei

 · duurzaam 

 · inclusie 

 · professioneel

De leerondersteuners vormen samen een team per regio. De teams worden multidisciplinair samengesteld. Leerondersteuners met verschillende expertises en achtergrond werken zo samen en versterken elkaar om zowel trajecten van brede als kleine types te ondersteunen.

Meer info vind je op de volgende website :

https://www.leersteuncentrumco.be/scholenenexternen